تأمین مالی جمعی و مدل‌های مختلف آن

مفهوم تأمین مالی جمعی

عبارت Crowdfunding ترکیب دو کلمه Crowd به معنی جمع و Funding به معنی تأمین مالی است. به بیان ساده‌تر، کراودفاندینگ یعنی استفاده از سرمایه‌های اندک عده زیادی از افراد جهت تأمین بودجه لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید. کراودفاندینگ به واسطه رسانه‌ها و وب‌سایت‌های مربوطه، از شبکه‌های وسیع مردمی استفاده می‌کند تا کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را گرد هم آورد. این روش با گسترش جمعیت سرمایه‌گذاران از اقشار مختلف، موجب بهبود کارآفرینی می‌شود. در واقع مهم‌ترین نکته درباره کراودفاندینگ، نقش مردم عادی در تأمین سرمایه است.

در برخی کشورها، قوانینی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری مجاز وضع شده که به موجب آن‌ها، سرمایه‌گذاران ساده و غیر ثروتمند، بودجه کمتری را در معرض ریسک قرار می‌دهند، چرا که بسیاری از کسب‌وکارهای جدید متأسفانه به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند و بودجه اولیه کاملا از بین می‌رود.

تأمین مالی جمعی فرصتی را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد تا با جذب سرمایه‌های اندک از افراد مختلف، مبالغ هنگفتی را برای شروع یک پروژه یا اجرای یک ایده خلاقانه تهیه کنند. اصلی‌ترین نوع کراودفاندینگ مخصوص استارت آپ ها، هنرمندان و صاحبان ایده است.

انواع مدل‌های تأمین مالی جمعی

کراودفاندینگ مبتنی بر اهدا

در مدل Donation-based، حامی سرمایه خود را بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت و دریافت بهره‌ای، در اختیار کسب‌وکار جدید قرار می‌دهد. این مدل بیشتر برای پروژه‌های مرتبط با کارهای خیریه و فعالیت‌های بشردوستانه و اجتماعی به کار می‌رود. در همین راستا، GoFundMe محبوب‌ترین وب‌سایت کراودفاندینگ مبتنی بر اهدا به حساب می‌آید.

کراودفاندینگ مبتنی بر پاداش

در مدل Reward-based، پاداشی در ازای سرمایه‌گذاری حامی به وی اعطا می‌شود. این پاداش می‌تواند کالا، خدمات یا تخفیف باشد. وب‌سایت بسیار معروف Kickstarter و همچنین Indiegogo دو پلتفرم تأمین مالی جمعی مبتنی بر پاداش هستند.

کراودفاندینگ مبتنی بر سهام

در مدل Equity-based، شرکت‌ها سهم خود را جهت جمع‌آوری پول می‌فروشند و سرمایه‌گذار با خرید سهام، شریک شرکت می‌شود. به بیان ساده‌تر، سرمایه‌گذار با شراکت مالی در یک پروژه، در مالکیت آن سهیم می‌شود.

کراودفاندینگ مبتنی بر بدهی

در مدل Debt-based، حامی پولی را به صاحب کسب‌وکار قرض می‌دهد و در قبال آن، انتظار دریافت سود و بازپرداخت اصل وام را دارد. پلتفرم Lending Club امکان دریافت پول را برای صاحبان کسب‌وکار فراهم می‌آورد. سرمایه‌گذاران نیز با مراجعه به این پلتفرم می‌توانند ریسک را پذیرفته و پول خود را به دیگران قرض دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *