شتابدهنده چیست؟

مفهوم شتاب‌ دهنده‌ ها

راه‌اندازی تجارت یا یک کسب و کار جدید، کار بسیار دشواری است. این فرایند به چیزی بهتر از یک ایده عالی برای حضور در بازار و رسیدن به موفقیت احتیاج دارد. کارآفرینان جدید برای پیشرفت نیازمند سرمایه، منابع ساختاری و رهبری هستند.

اما گاهی اوقات پیگیری و برآورد به موقع این نیازهای حیاتی غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین خاطر است که از هر 10 استارت آپ، نُه مورد از آن‌ها تنها در طی 3 سال از بین رفته و اصطلاحا می میرند!

شتاب‌ دهنده‌ ها برای جلوگیری از این مرگ های زودهنگام وارد ماجرا می‌شوند.

شتاب‌ دهنده‌ ها در واقع سازمان هایی هستند که سرویس های حمایتی و فرصت‌های تأمین پول را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند. این سازمان ها معمولا استارت آپ های مستعد را شناسایی کرده و آن‌ها را در برنامه‌های چندماهه جهت ارائه رهبری و آموزش، فضای دفتری و منابع زنجیره ای، ثبت نام می‌کنند.

استارت آپ ها در واقع از برنامه شتاب‌دهنده خود “فارغ التحصیل” می‌شوند که معمولا بین 3 الی 6 ماه به طور می انجامد.

شتاب‌دهنده‌ها معمولا به سراغ استارت آپ های مستعد رفته و سرمایه‌گذاران را با آن‌ها آشنا می‌کنند. بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران فرصت مشارکت با این استارت آپ های درخشان را پیدا می‌کنند.

دلیل محبوبیت شتاب‌دهنده، وضعیت دو سر بُرد است؛ هم برای استارت آپ ها و هم برای سرمایه‌گذاران. در ازای کمک مالی، درصدی از سهام استارت آپ نصیب شتاب‌دهنده می‌شود. در واقع منبع اصلی درآمد شتاب‌دهنده، سهام آینده استارت آپ هایی است که تحت حمایت قرار گرفته‌اند و به احتمال زیاد به شرکت‌های بزرگی تبدیل می‌شوند.

حمایت شتاب‌دهنده‌ها معمولا در مدت زمان کوتاهی به پایان می‌رسد. اما ایده‌های ناب و استارت آپ های مستعد در همین زمان محدود می‌توانند شکوفا شده و جای خود را در بازار پیدا کنند.

انواع شتاب‌دهنده‌های تجاری

به طور کلی دو نوع شتاب‌دهنده وجود دارند؛ برنامه‌های هسته و برنامه‌های مرحله دوم.

– برنامه‌های هسته حدود 2 الی 4 ماه به طول می‌انجامند و تمرکز آن‌ها بیشتر روی استارت آپ های نابالغ است. شتاب‌دهنده در این دوره ابتدا اساس تجاری این نوع استارت آپ ها را ایجاد کرده و بعدها فرصت تحقق ایده را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

– برنامه‌های مرحله دوم تا 6 ماه به طول می‌انجامند و تمرکز آن‌ها روی استارت آپ های بالغ‌تر است. شتاب‌دهنده در این دوره، استارت آپ ها را به محدوده کاملی از حمایت و فرصت‌های متعدد متصل می‌کند.

مزایای شتاب‌ دهنده‌ ها

مزایای گردآوری استارت آپ های مستعد، سرمایه‌گذاران و تصمیم‌گیرنده‌های تجاری در یک مجموعه بدیهی بوده و عبارت‌اند از:

فرصت‌های ارتباطی منحصر به فرد – دسترسی به فرصت همکاری با شرکت‌ها و اینفلوئنسرهای معروف.

راهنمایی شخصی توسط سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران- شتاب‌دهنده با فرشتگان کسب و کار، سرمایه‌گذاران خطرپذیر و بنیان‌گذاران باتجربه همکاری می‌کنند. این افراد ممکن است در انتهای برنامه، روی استارت آپ های شتاب دهی شده سرمایه‌گذاری کنند.

همکاری و شراکت با استارت آپ های خلاق و مبتکر – اکثر استارت آپ ها با مشکلات متداولی برای مدیریت گروه یا جلب مشتری مواجه می‌شوند. شتاب‌دهنده‌ها فرصت یادگیری حل این چالش‌ها را فراهم می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *