دلایل شکست استارتاپ‌ها

دلایل شکست استارت آپ ها

اجازه دهید درباره یک واقعیت با شما صحبت کنیم. تحقیقات انجام شده نشان ‌می‌دهد که حدود 90 درصد استارت آپ‌ها طی چند سالی که پیش‌رو دارند، شکست می‌خورند. براساس این تحقیقات حدود 21.5 درصد از استارت آپ‌ها در سال اولی که شروع به کار کرده‌اند، شکست می‌خورند.

حدود 30 درصد از استارت آپ‌ها در سال دوم کاری خود با شکست مواجه می‌شوند و به‌ترتیب حدود 50 درصد و 70 درصد از استارت آپ‌ها در سال دهم کاری خود شکست می‌خورند. حقیقت تلخ است! اما اینکه ندانسته و بدون اطلاع دست به کاری بزنید که طعم شکست را بچشید، تلخ‌تر است.

اینکه صاحب یک ایده باشید و آن ایده را به مرحله‌ی عمل برسانید خیلی خوب است اما اگر از دلایل شکست استارت آپ ها باخبر باشید، می‌توانید حرفه‌ای‌تر عمل کنید. پس با ما همراه باشید و برای پیروزی استارت آپ خود گام بردارید.

6 دلیل اصلی از دلایل شکست استارت آپ ها

با مطالعه این 6 مورد می‌توانید به‌دلایل اصلی که باعث شکست استارت آپ ها می‌شوند، پی ببرید.

1. عدم موفقیت در سنجش و درک اطلاعات بازار

بسیاری از کارآفرینان بدون اینکه از میزان تقاضا و نیاز بازار خبر داشته ‌باشند، وارد استارت آپ می‌شوند و ایده جدید خود را به مرحله تولید وارد می‌کنند. اما اگر بخواهید یک نوآوری را بدون درک کامل بازار به‌سمت بازار هدایت کنید، یک کار اشتباه است!

بازار پدیده و مجموعه پیچیده‌ای است که به‌صورت پیوسته تحت‌تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. آن هم بازار و شرایط اقتصادی ایران که مانند فصل بهار گاهی ابری و گاهی آفتابی است. در نتیجه همین امر باعث می‌شود که به‌سختی بتوان شکست یا موفقیت یک استارت آپ را پیش‌بینی کرد.

دلایل شکست استارت آپ ها

2. جریان نقدینگی

زمانی که یک استارت آپ وارد مرحله تولید و ارائه خدمات می‌شود اگر نتواند در زمان معین به سود مناسب برسد، با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ به این دلیل که سرمایه‌گذران از ادامه سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند. در این صورت اگر استارت آپ برای تأمین سرمایه و هزینه‌ها تلاشی نکند در نتیجه با بحران روبه‌رو خواهد شد.

حتی اگر یک استارت آپ درباره تأمین سرمایه مشکلی نداشته ‌باشد، اما نتواند نیاز مشتری را برآورده کند یا قیمت محصول خیلی بالا و پایین برود، یکی از دلایل شکست استارت آپ ها را تجربه می‌کند.

3. برنامه‌ریزی نامناسب

هر کسب‌وکاری طرح و برنامه‌ای دارد که مشخص می‌کند در هر مرحله قرار است چه فعالیتی صورت بگیرد. اگر این طرح کاری معیوب و ناقص باشد، باعث می‌شود عواملی که منجر به شکست استارت آپ می‌شوند در نظر گرفته نشده و بحران به وجود ‌آید.

 

می‌توان از تجربه افراد مجرب برای تهیه یک طرح کاری موفق استفاده‌ کرد و حتماً لازم نیست که از دانشگاه‌های برتر فارغ‌التحصیل شده باشید. استفاده از تجارب افراد موفق باعث می‌شود قسمت‌هایی از طرح کاری که ایراد دارد مشخص و برای اصلاح آن‌ها چاره‌ای در نظر گرفته شود.

4. مشکلات فرایند استخدام

یک استارت آپ موفق بیش از حد تحت‌تأثیر عوامل و افراد مناسب است. کارمندانی که ویژگی‌های مفیدی مانند مهارت و تخصص بالا، تعهد و پشتکار، توانایی حل‌مسئله و چاره‌اندیشی را داشته‌ باشند، علاوه بر اینکه باعث موفقیت در استارتاپ می‌شوند می‌توانند به رضایت شغلی برسند.

اگر یک استارت آپ به استخدام و جذب نیروهای مفید توجه داشته‌ باشد، در واقع برای موفقیت خودش سرمایه‌گذاری کرده ‌است. نیروهای خلاق با استفاده از ایده‌ها و نوآوری‌های خود می‌توانند در بهتر شدن نتایج کار مفید باشند و حتی در صورت بروز مشکل و بحران به‌شکل مؤثری در حل آن نقش داشته‌ باشند.

5. مشکلات ارتباطی و مشارکتی

اگر عوامل و افراد یک استارت آپ از بنیان‌گذاران تا عوامل اجرایی نتوانند به‌صورت مناسب با یکدیگر ارتباط و همکاری داشته ‌باشند، در نتیجه لگد به موفقیت کار خود می‌زنند! در واقع ارتباطات بر پایه دیدگاه و ارزش‌های جامع و مشترک شکل می‌گیرد و بروز مشکل در ارتباطات یک مجموعه ممکن است بهایی گزاف برای استارت آپ به دنبال داشته باشد.

یکی از دلایل شکست استارت آپ‌ها مربوط به تفاوت و عدم تفاهم افراد با یکدیگر است. اما مهم‌تر این است که با وجود نقاط قوت و ضعف بتوان مکمل یکدیگر بود و برای یک مفهوم و هدف مشترک تلاش کرد.

6. مسائل و چالش‌های حقوقی و قانونی

قوانین و مقررات هر منطقه‌ای که استارت آپ در آن شکل می‌گیرد در فرایند موفقیت استارت آپ خیلی نقش مهمی دارد. هر کسب‌وکاری باید توجه داشته ‌باشد که قوانین مربوط به حرفه خود را رعایت کند. این مقررات می‌توانند شامل مواردی مانند: پرداخت مالیات، ثبت شرکت به‌صورت رسمی، توجه به تعرفه بندی و حفاظت از محیط زیست باشند.

در پایان

هر کسب‌وکاری برای موفقیت و رسیدن به سود سختی و موانع خودش را دارد اما مهم‌تر این است که بتوان به از قبل همین چالش‌ها درس گرفت و با اطمینان گام برداشت. اینکه اسپانسر و سرمایه کافی را جذب کنید و خود را کارآفرینی موفق بدانید، تصوری اشتباه است!

آینده پر از چالش‌هایی است که هر استارت آپی را بالا و پایین می‌کند. پس بهتر است برای اینکه بتوانید حرفه‌ای عمل کنید، اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. از مطالب مربوط به‌دلایل شکست استارت آپ ها استفاده‌کنید و برای موفقیت یک قدم جلوتر از بقیه باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *