رمیتنس چیست و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

رمیتنس چیست؟

آیا شما هم همانند بسیاری از افراد که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، دغدغه انتقال پول به کشور خود را دارید؟ در گذشته انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر از روش‌های نسبتا سخت و با کارمزد بالایی انجام می‌شد؛ مانند صرافی.

اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، انتقال پول به کشور دیگر زیاد سخت نیست. رمیتنس یکی از این روش‌های جدید و کارآمد برای انتقال پول به کشورهای دیگر است. ما قصد داریم پاسخی به سوال رمیتنس چیست و چه اهداف و ابزارهایی دارد، ارائه دهیم. پس اگر در این زمینه کنجکاو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

رمیتنس چیست؟

به فرآیند نقل ‌و انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر از طریق اینترنت، رمیتنس می‌گویند. در گذشته انتقال پول برای کسانی که در خارج از کشور زندگی می‌کردند، خیلی سخت بود. آنها مجبور بودند کارمزد نسبتا زیادی به صرافی‌ها برای انتقال پول خود پرداخت کنند.

در حال حاضر ابزارهای زیادی برای انتقال پول وجود دارد.

اما امروزه برای انتقال پول از ابزارهای جدیدی استفاده می‌شود. یکی از این ابزارهای جدید، رمیتنس است. دو کشور هند و چین بزرگترین مشتریان رمیتنس هستند. این بدین معنی است که مردم این دو کشور در سایر کشورها کار می‌کنند و پول حاصل از درآمد خود را به کشور مبدا خود یعنی هند و چین ارسال می‌کنند.

در برخی کشورها نیز رمیتنس بزرگی انجام می‌شود. یعنی افراد سایر کشورها در این کشورهای نسبتا توسعه‌یافته کار می‌کنند و پول حاصل از درآمد خود را به کشور مبدا خود ارسال می‌کنند.

کشورها بر به ترتیب میزان رمیتنس انجام‌شده عبارتند از:

  1. آمریکا: 131 میلیارد دلار
  2. عربستان: 45 میلیارد دلار
  3. امارات متحده عربی: 29 میلیارد دلار
  4. انگلستان: 25 میلیارد دلار
  5. آلمان: 24 میلیارد دلار
  6. کانادا: 23 میلیارد دلار
  7. فرانسه: 21 میلیارد دلار
  8. روسیه: 21 میلیارد دلار
  9. ایتالیا: 16 میلیارد دلار
  10. اسپانیا: 16 میلیارد دلار

اهداف رمیتنس

در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم که اهداف رمیتنس چیست؟ رمیتنس یکی از مصادیق فین‌تک (Fin Tech) است. فین تک مخفف دو کلمه (Financial technology) به معنای فناوری مالی است.

فناوری مالی به فناوری‌های نو و مدرن در ارائه خدمات مالی می‌گویند. دستگاه‌های خودپرداز، اپلیکیشن‌های معرفی‌شده توسط بانک‌ها و حواله‌های بانکی از جمله ساتنا و پایا و خرید اینترنتی از فناوری‌های نو در خدمات مالی در کشور ما هستند.

حال که با فین‌تک آشنا شدیم، بررسی اهداف رمیتنس می‌پردازیم:

تسریع فرآیندهای انتقال پول

معمولا سرپرستان خانواده در خارج از کشور مشغول به کار هستند و برای اعضای خانواده خود پول می‌فرستند. لذا سرعت در انتقال پول از اهمیت زیادی برخوردار است. در فرآیند رمیتنس بخش‌های غیرضروری فرآیندهای بانکی حذف شده و سرعت انتقال پول افزایش پیدا کرده است.

ارائه خدمتی امن در بستر دیجیتال

یکی از اهداف اصلی تمام استارتاپ‌های فین‌تکی از جمله رمیتنس، ایمن‌سازی پلتفرم‌ها است. در این سیستم جعل و یا دیگر تهدیدهای احتمالی وجود ندارد.

در رمیتنس، انتقال پول امن و سریع است.

کمک به کشورهای توسعه‌نیافته، فقیر و درحال‌توسعه

پرداخت‌ها در قالب رمیتنس یک جریان مالی در بین کشورها ایجاد کرده است. با توجه به ارزش پولی کشورهای مختلف، پولی که از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای فقیرتر ارسال می‌شود، باعث رونق سیستم بانکداری و همچنین اقتصاد آن کشور می‌شود.

برای مثال در سال 2015 افراد مکزیکی که برای کار به کشورهای توسعه‌یافته مهاجرت کرده بودند، بیش از 24 میلیارد دلار به کشور خود یعنی مکزیک پول ارسال کردند که از کل درآمد یک سال نفت این کشور بیشتر بود.

ایجاد ابزارهای جدید انتقال پول

در گذشته فقط پول نقد و چک جزو رمیتنس یا درکل فین‌تک بودند. در آن زمان شاید مردم به‌خوبی نمی‌دانستند رمیتنس چیست و یا فکر می‌کردند ابزارها محدود به همان چند مورد هستند. اما در طی زمان ابزارهای جدید و مدرن به این سیستم اضافه شده است.

ابزارهای رمیتنس

حال این سوال پیش می‌آید که روش کار رمیتنس چیست؟ رمیتنس از طریق ابزارهای زیر انجام می‌شود:

  • بانک
  • پی‌پال (PayPal)
  • وسترن‌یونیون (Western Union)
  • مانی‌گرام (MoneyGram)
  • ورلدرمیت (WorldRemit)
  • ترنسفروایز (TransferWise)
  • رمیتلی (Remitly)

حواله رمیتنس

این حواله در حقیقت رسید انتقال پول است. در این رسید، اطلاعات مهمی مثل نام گیرنده، شماره‌حساب، تاریخ و مبلغ ذکر می‌شود. لازم به ذکر است که صدور و نگهداری این حواله الزامی نیست و فقط برای اطمینان از انتقال وجه صادر می‌شود.

رمیتنس در ایران

متاسفانه رمیتنس در کشور ما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی پیشرفت آن‌چنانی نداشته است. در حقیقت تحریم‌ها مانع اتصال کشور ما به درگاه‌های پرداخت بین‌المللی شده است. اما امید است در آینده ایران نیز در این حوزه به پیشرفت‌هایی برسد.

سخن پایانی

در حال حاضر بسیاری از افراد مخصوصا سرپرستان خانوار ممکن است در خارج از کشور مشغول به فعالیت باشند. شاید این افراد نتوانند در بازه‌های نزدیک زمانی به کشور خود بیایند و به معیشت خانواده رسیدگی کنند. لذا این افراد اقدام به انتقال پول از آن کشور به کشور خود می‌کنند.

یکی از ابزارهای جدید و موثر در انتقال پول از یک کشور به کشور دیگر رمیتنس است که در این مقاله سعی شد اطلاعات نسبتا کاملی از آن ارائه شود.

اگر شما هم به دنبال پاسخ جامع‌تری به سوال رمیتنس چیست هستید، به سایت نوآفرین مراجعه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *