پرداخت‌های دیجیتال :راهی برای پرداخت‌های هوشمندانه تر و احساس بهتر ازخرید

تصور کنید در صف کافه مورد علاقه خود ایستاده‌اید. شخص جلوتر از شما پول نقد را پرداخت می‌کند و هر قبض و پول نقد را با دقت حساب می‌شمارد. از طرف دیگر، شما به سادگی روی کارت یا حتی تلفن خود ضربه می‌زنید و تراکنش انجام می‌شود. این در واقع, راحتی دوران دیجیتال است. قبول دارید؟ با این حال، در زیر سطح زیرین روش‌های پرداخت اتفاقات بزرگتری می‌افتد.

اعتقاد رایج بر این است که در عصر دیجیتالی، مردم پرداخت های الکترونیکی را صرفاً به دلیل راحتی ترجیح می‌دهند. با این حال، یک مطالعه آزمایشگاه رفتار مالی نشان داد: افرادی که با روش‌های دیجیتال خرج می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از پول نقد استفاده می‌کنند، معمولاً درد خرید کمتری را در طول معامله احساس می‌کنند. پس بحث فقط در مورد سرعت نیست بلکه این‌بار در مورد تجربه احساسی صحبت می‌کنیم!

وقتی از پول فیزیکی جدا می‌شویم، حس از دست دادن، مراکز درد را در مغز ما فعال می‌کند. پرداخت‌های الکترونیکی و انتزاعی بودن، این احساس را ضعیف می‌کند و خرج کردن را برای مردم آسان‌تر می کند (گاهی اوقات بیشتر از آنچه فکر می‌کنید).

برای استارت آپ‌های فین تک، این کشف یک معدن طلا است. در حالی که فعال کردن روش‌های پرداخت آسان بسیار مهم است، ادغام مکانیسم‌های بازخوردی که کاربران را آگاه و باعث بهبود کنترل مخارج می‌شود نیز به همان اندازه مهم است. ویژگی هایی مانند ردیابی هزینه‌ها در زمان واقعی، تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، یا حتی هشدارهای ساده بودجه ای می تواند شکاف احساسی تراکنش های دیجیتال را پر کند.

از آنجایی که جهان به حرکت خود به سمت جامعه بدون پول نقد ادامه می دهد، بسیار مهم است که ما نه تنها راحتی، بلکه روانشناسی پرداخت را نیز درک کنیم. به هر حال، مخارج آگاهانه، آینده سلامت مالی است’’

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *