از بدبینی به اعتماد: چگونه در پلتفرم‌های P2P اعتماد ایجاد کنیم؟”

تا به حال شده که یکی از دوستان پس از ماه ها قرض خود را پرداخت نکند؟

 اکنون تصور کنید که در مقیاس بزرگتر در دنیای فین تک، جایی که پلتفرم های وام دهی P2P (همتا به همتا) در حال رشد هستند، چطور میتوانید اعتماد کنید؟ همانطور که قبلا هم اشاره کرده ایم, روانشناسی پشت وام P2P ممکن است شما را شگفت زده کند!

بسیاری از ما بر این باوریم که افراد هنگام وام دادن یا قرض گرفتن از یک غریبه به صورت آنلاین، نسبت به بانک‌های سنتی، مراقب و بدبین هستند. با این حال، یک مطالعه جالب از آزمایشگاه رفتار مالی استنفورد یک پدیده عجیب را کشف کرد: مردم اغلب اعتماد بیشتری به همتایان خود در پلتفرم‌های P2P نسبت به سیستم‌های بانکی سنتی نشان می‌دهند. این ممکن است به کسب تجربه متفاوت از  معاملات مرتبط باشد (دیدن یک نام و گاهی یک داستان به جای یک موسسه بی چهره).

با این حال، این اعتماد می تواند یک شمشیر دو لبه باشد. در حالی که حس همکاری را تقویت می‌کند، گاهی اوقات می‌تواند منجر به نادیده گرفته شدن پرچم‌های قرمز شود، زیرا مغز ما برای اولویت دادن به روایت‌های احساسی بر داده‌های سرد طراحی شده است.

استارت‌آپ‌هایی که وارد فضای P2P می‌شوند باید مراقب این خصلت روان‌شناختی باشند. راه حل؟ شاخص‌های اعتماد قوی، بررسی های شفاف و آموزش در مورد وام دهی آگاهانه را در پلتفرم‌ها بگنجانید. در حالی که اعتماد بسیار ارزشمند است، تصمیمات آگاهانه تقویت شده توسط بینش‌های مبتنی بر فناوری می تواند راه را برای رشد پایدار در اکوسیستم P2P هموار کند.

در دنیای همیشه در حال تکامل فین تک، درک روانشناسی انسان به اندازه تسلط بر خود فناوری بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *